Pirms vairākām nedēļām bija iespēja piedalīties R.Ozola vadītajos kursos "Argumentācija kā domāšanas procesa daļa". Kopumā, šķiet, kursi bija itin vērtīgi un varu ieteikt citiem apmeklēt R.Ozola nodarbības, jo tās bija interesantas un arī atraktīvas. Tālāk pievienoju dažas manas fiksētās atziņas no kursiem. Gribu piebilst, ka šeit rakstītais ir mana interpretācija par dzirdēto un redzēto, tādēļ lasiet un pētiet, kas no tā ir derīgs konkrētajai vajadzībai.
Kursu ievadam
- Kā runāt, lai mani saprastu?
- Kā klausīties, lai es varu sadzirdēt?
Saprašanās komunikācija - ko teikt, kā teikt, kā sadzirdēt?
Svarīgi ir veidot strukturētu runu, pie kam noteikti jāievēro argumentētas runas principi. Runa jāveido, korekti izmantjot tās sastāvdaļas. Ja runa būs strukturēta, to būs daudz vieglāk sadzirdēt un saprast. Mācīsimies un mācīsim runāt argumentēti un strukturēti!
Argumentēta runa (argumentācija)
- Apgalvojums (tēze)
- Pamatojums (paskaidrojums) - ar faktiem, datiem, u.tml.
- Piemēri
- Secinājumi ar atsauci uz apgalvojumu
- Pamatojums
- Piemēri
- Deduktīvi argumenti - patiesi argumenti (tie ir ap 2% no visiem argumentiem).
- Induktīvi argumenti - var nebūt patiesi.
Jāpiebilst, ka argumentētai runai ir tieša līdzība ar argumentētu eseju, kuru mācās latviešu valodas 9.klases kursā.
Argumentu un zināšanu veidošanās mehānisms
- Izejmateriāls (fakti, skaitļi, statistika, ...)
- Informācija (iegaumēts izejmateriāls)
- Zināšanas - spēja atcerēties faktus un darboties ar informāciju
- Pieredze
Atziņa: kursu vadīšana - savu zināšanu sistematizācija!
Domāšanas procesi
Reālā pasaule ---- Rīcība/darbība
- solis - informācija (Dari, kā uzrakstīts - instrukcija, algoritms))
- solis - zināšanas (Dari, kā esi iemācījies. Atmiņa.)
- solis - mentālie modeļi (Dari, kā vēl nekad neesi darījis - radošums, metakognitīvā domāšana.)
Tas, ko mēs sakām, parasti ir induktīvais arguments (tas var būt kļūdains jeb nepatiess).
Cilvēks
Fiziskais ķermenis ! Prāts
------------------------- ! ------------------
Apziņa ! Emocijas
Prāts - valda pār mums, prātā ir iekļauta arī griba. Mums jāiemācās vadīt savu prātu!
Apziņa - cik esi sapratis par savu ķermeni, prātu, emocijām un kā esi to visu saklasificējis! Vai apzinos, ko runāju?
Grupas kopējā atmiņa - kustības, emocijas, utt. (Dziedāšana korī - dziesmu vārdi)!
Kā mēs domājam?
- Vērtējošais faktors (Labs, slikts. Kādēļ?)
- Kas būs ar mani (vēlme būt drošībā, rodas scenāriji)?
- Sekas (īstermiņa, vidējā termiņa, ilgtermiņa)
- Rīcība, reaģējot (darīju tādēļ, lai ....)
- Vajadzīgums, nepieciešamība (šo es vēlos...). Cilvēks pasauli redz spoguļattēlā (cits cilvēks kalpo kā spogulis sevis iepazīšanai).
- Ko es varu izdarīt, ko nevaru izdarīt?
- Dusmas ir laba emocija!
- Griba izvairīties no kāpēc meklēšanas.
- ...zūdot viedoklim par kaut ko, pazūd daļa draugu...
- Šobrīd un nākotnē: skolotājs --- režisors
- Domāšanas process ir bezgalīgs, tam beidzoties, izbeidzas dzīvs cilvēks.
F.Sarcevičs (no pierakstiem R.Ozola kursos)
*******
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru